Zomaar een opsomming van van alles

12 juli 2015 - Okahandja, Namibië

Nog steeds kan ik niet wennen aan dit wat ik om mij heen zie gebeuren. Nog steeds ben ik diep onder de indruk van dit wat ik zie, het houdt mij bezig, het vangt mij gedachten, het houdt mij wakker, het drijft mij tot meer nabijheid van de Heere, het versterkt mijn verlangen om inzicht te krijgen in Zijn gedachten en wil, het drijft mij tot het maken van plannen, het zet mij aan om mijn beste te geven…

Onze tijd in Namibia is zo speciaal voor mij. Ik denk dat ik de afgelopen maand nog weer meer beseft heb hoe hard de wereld onze Verlosser nodig heeft! Overal en wereldwijd.

Rock Lodge

Ons werk op de lodge is veel, uitdagend, moeilijk, bemoedigend en bij tijde frustrerend. We zijn de Heere dankbaar voor de mogelijkheden en de kansen die we krijgen bij het African Leadership Institute. Zij gaan bijvoorbeeld in Augustus beginnen met het opleiden van personeel van de ziekenhuizen in Namibia. Ook zijn ze bezig om een opleiding samen te stellen voor het parlement van Namibia. Dit is een buitengewone kans dat het parlement bij ALI komt voor een leiderschaps opleiding. Het is onmogelijk dat iemand die ALI opleiding doet zonder dat je bootje geschud wordt en je tot het besef komt dat je moet veranderen om daadwerkelijk een verschil te kunnen maken in de omgeving waar je geplaatst bent. We vertrouwen de Heere voor Zijn inspraak in de levens van die mensen van het parlement zodat zij ook daadwerkelijk een verschil zullen gaan maken.

Gobabis

Begin Julie waren wij voor drie dagen weer in Gobabis om de sponsor kinderen te bezoeken. Elke keer als ik zo in de sloppenwijken ben, kom ik weer tot het besef hoe gevallen de wereld is en hoe dringend de mensen de Waarheid nodig hebben, vergeving van zonden en verlossing van alles wat van de wereld is.

Ons bezoek heeft mij dus weer erg aangegrepen, dat wat ik overal om mij heen zie gebeuren maar dat wat ik in Gobabis zie lijkt op een manier meer extreem bij mij binnen te komen. Misschien komt dat omdat ik weet dat daar zoveel onwaarheid gepreekt wordt en ik weet dat er zoveel mensen die ik ken, bedrogen worden en op het verkeerde pad zijn. Van andere dorpen weet ik dat niet persoonlijk. Ik krijg het volgende weer helder voor ogen:

• Die meisjes van 12 met hun baby's op de arm, lopend over straat, zonder doel. Deze kinderen groeien op zonder….
  • Die blinde man wat met een stok rondloopt en bijna lijkt te vallen, zijn gescheurde kleding, kapotte schoenen waar de tenen uitsteken. Er is niemand wat hem begeleidt.
  • Die basisschool met onderwijzers die zo arrogant overkomen en het werk doen om geld te verdienen en niet denken aan de nood bij de kinderen…Hun geschreeuw op de kinderen klinkt mij nog na in mijn oren.
  • Het gebrek aan begeleiding voor de schoolgaande kinderen, het grote aantal vroegtijdige schoolverlaters…De achterstand is zo groot!
  • De brutale kinderen, grenzeloos in hun contact….een gevaar voor zichzelf!
  • De bange, schuwe kinderen met kapotte lippen, open wonden op hun lichaam…Besmetting en bloed vergifting is dichtbij.
  • De meisjes met te weinig kleding aan hun lichaam zonder het besef wat ze hiermee oproepen bij de mannen.
  • Ik zie die oogjes vol honger naar liefde, aandacht en erkenning! Die schreeuw om erkenning, die schreeuw naar het doel met hun leven!
  • Die dronken vrouwen met kinderen op hun armen die doelloos rond  lopen….ik kan wel huilen als ik daar weer aan denk!
  • De duivel die zo zichtbaar is in het leven van de mensen, zij die door onkunde en onwil toelaten dat hun leven geruïneerd wordt maar niet alleen van hen, ook van hun kinderen.
  • De ogen van hem die bedelt om geld, naar alcohol ruikt, die man die niet ophoudt om te liegen….

De schreeuw naar waarheid, de schreeuw naar vrede, Gods vrede in de harten van de mensen! Vader help!

Het houdt mij bezig en het is een groot gewicht op mijn hart! Ik ben in gedachten allerlei fondsen aan het verzamelen voor meer jeugdkampen, opleidingen en teambuildings voor kinderen, jongeren en onderwijzers van de scholen en kerkleiders. Ik wil hen zo graag wakker schudden en hen vertellen dat het zo niet door kan gaan. Dat zij verandering kunnen brengen, dat zij verandering moeten brengen! Dat er verandering mogelijk is!

Kansen

Die opleidingen etc. die ik wil regelen kunnen allemaal aangeboden worden bij ons op Rock Lodge. Ik zit dus dicht bij het vuur en heb al één jeugdkamp geregeld voor einde augustus. Met alle dank aan de Heere die voor die voorzieningen heeft gezorgd want dat kamp is financieel geborgd!

We houden dan voor 22 kinderen (en twee onderwijzers als begeleiding) uit Gobabis een Leiderschap & Karakter bouw kamp. Dit alles met het oog om hen het volgende te leren:

• Wie zijn zij, met welk doel zijn zij geschapen, wat zijn hun talenten, wat is teamwork en hoe werk je samen, welke disciplines heb je in het leven nodig om ‘succesvol’ te zijn, integriteit, relaties,  zelfvertrouwen, doorzettingsvermogen.

En nog veel meer onderwerpen die de ontwikkeling van de kinderen ten goede komt. Alle lezingen zijn gebaseerd op Bijbelse principes dus de kinderen krijgen tegelijkertijd waarheden uit de Bijbel te horen. Jac-Louis hoopt dit kamp aan te bieden en zodoende zal ik daar ook zoveel als mogelijk zijn. Een fantasische kans voor de kinderen om iets meer te zien dan alleen Gobabis…en om zoveel belangrijke levensprincipes te leren! Jullie begrijpen dat wij ontzettend uitzien naar het leiden van dit kamp!

Naast het werk op Rock Lodge, houdt het werk in en voor Gobabis ons dus lekker bezig. Het is voor ons een voorrecht om nog steeds op deze manier dienstbaar te zijn voor die gemeenschap.

Persoonlijk

Wat betreft ons persoonlijke leven zijn wij inmiddels al 11 maanden erg gelukkig en dankbaar getrouwd en we wonen nog steeds in ons kleine huisje. We genieten van ons werk, onze vrije dagen, de natuur en het klimaat (ondanks de koude dagen in de winter) en ons netwerk in Namibia.

Amerika

Jac-Louis is momenteel druk bezig om allerlei regelingen te treffen voor zijn reis naar Amerika wat in November gepland staat. Hij is uitgenodigd om een opleiding bij te wonen wat gericht is op Sport Ministry, hoe om doormiddel van sport een ‘onbereikbare’ groep toch te bereiken met het Evangelie. Het is een ‘Train de Trainer opleiding’ wat betekent dat Jac-Louis in Namibia andere mensen moet opleiden met dezelfde opleiding. Dit is een bijzondere mogelijkheid voor Jac-Louis omdat dit ook de reden was dat Jac-Louis in 2013 naar Namibia is gekomen, dit was voor de Sport Ministry en na twee jaar op Rock Lodge gediend te hebben, opent de Heere deuren die tot nog toe gesloten waren. Zijn droom wordt nu ook steeds meer zichtbaar. We vertrouwen de Heere voor voorziening voor zijn vliegtuigkaartje en verdere middelen zodat hij tegen die tijd daadwerkelijk kan gaan.

Maatschappelijk werk

Onlangs heb ik een  'werks aanbod' als parttime maatschappelijk werker gekregen voor de gemeenschap waar mijn schoonouders zendings werk doen. Dit is meer in het Noorden, 3 uur van ons vandaan. Twee mensen hebben onafhankelijk van elkaar aan mij gedacht om mij voor deze werksplek uit te nodigen. Zij zullen mij nu eerst meer in details moeten vertellen wat dit werk precies gaat inhouden zodat ik met mijn werkgever op Rock Lodge kan kijken wat de mogelijkheden zijn om dit misschien 2 dagen in een maand te kunnen doen. Wij kunnen dit dan combineren met een weekendje bij onze Nambische ouders en Jac-Louis kan dan heel mogelijk op afstand zijn werk doen voor die twee dagen. We wachten nu eerst rustig voor de werksomschrijving en zullen ook nog bij de Heere moeten horen of dit onderdeel is van Zijn plannen dat ik daar betrokken moet raken.

Onze auto

Sinds onze tijd in Gobabis zijn we weer meer serieus aan het nadenken over een andere auto. We hebben namelijk in Gobabis jammer genoeg weer pech gekregen met onze auto. Die auto is eigenlijk niet van ons maar lenen we van Ma Jessie.

Doordat we in een korte tijd al meer problemen hebben gehad en de auto eigenlijk te klein is voor onze tripjes naar Gobabis zijn we tot het besluit gekomen dat we toch moeten rond kijken voor iets anders. Wanneer we in Gobabis zijn lenen we al een andere auto omdat we niet genoeg ruimte in onze auto hebben voor alle spullen die we voor de sponsorkinderen kopen.

We kopen nu de helft van de spullen in Windhoek en dan de andere helft in Gobabis omdat het niet allemaal in onze auto past.

Dit is helemaal niet handig omdat die tijd dat we in de winkel zijn afgaat van mijn tijd met de kinderen, we willen dus graag alles in Windhoek kopen zodat we in Gobabis voltijds bij de kinderen kunnen zijn.

We zoeken dus nu serieus naar een grotere auto die tegelijk ook meer betrouwbaar is op de zandwegen. We hebben nu af en toe ervaringen die niet fijn zijn. Zeker nu het regenseizoen voorbij is lijkt het af en toe dat de auto in het zand vast komt te zitten, zo laag is de auto ;).

Maar we zijn de Heere dankbaar voor Zijn bescherming en voorziening dat we tot nu toe nog steeds een auto hebben om in te rijden! Dat is ook niet vanzelfsprekend…

Mogen we jullie vragen om samen met ons voor het volgende te bidden?

• De nood in Namibia, Gobabis en voor de sponsorkinderen
  • De opleiding voor het ziekenhuis personeel en het parlement van Namibia
  • Duidelijkheid wat betreft die mogelijkheid voor mij om als maatschappelijk werker op Queen Sofia betrokken te raken
  • Voor het vliegtuigkaartje voor Jac-Louis zodat hij de opleiding in Amerika kan bijwonen
  • Voorziening voor onze andere auto

Dankjewel voor jullie gebeden, e-mails, what’s apps, post en liefde!

Veel liefs van Jac-Louis en Gijsbertha