Eerste bericht in 2015

27 januari 2015 - Okahandja, Namibië

De eerste maand van het nieuwe jaar is al bijna voorbij. Het voelt voor mij alsof we al midden in het jaar zitten als ik denk aan de intensiteit van de afgelopen maand.

Het kantoor werk, aanvragen die binnen komen voor kwitanties voor jeugdkampen, teambuilding's en conferenties, organiseren van teambuilding's, het managen van het personeel zodat zij hun werk doen wat zij moeten doen en daarmee, door ons werk ook het Licht te kunnen laten schijnen, is onophoudelijk.

De dagen vliegen voorbij en regelmatig zonder een ‘adempauze’. Heerlijk om te beseffen dat al het kantoor werk waar ik tussen 08:00 en 17:00 mee bezig ben, het begin is van de transformatie in de harten van kinderen en oudere mensen die op de lodge komen.

Afgelopen week hebben we een groot getuigenis gehoord van een meisje wat bij één van ons leiderschap jeugdkampen was. Zij is tijdens het jeugdkamp op de lodge tot geloof gekomen en ging als een veranderd meisje terug naar huis zoals ze zelf zei. Wonderlijk om te denken dat de Heere deze plek zo wil gebruiken! Dan is alles de moeite waard! Dit meisje was onderdeel van een groep van 100 leerlingen wat hier voor drie dagen een leiderschaps kamp had, diezelfde dag van hun vertrek kwam een andere groep van 100 leerlingen binnen terwijl we de week daarvoor een groep van 235 kinderen bij ons jeugdkamp hebben gefaciliteerd, waar Jac-Louis ook bij betrokken was. Ik ben er nadat ik mijn kantoorwerk voor die dag klaar gemaakt had, ook zoveel als mogelijk in de avonden bij geweest. Ik heb mijn maatschappelijk werk skills daar weer heerlijk kunnen toepassen.

Er is zoveel pijn onder de kinderen! Ik heb weer zo intens gevoeld in wat voor gebroken wereld we leven... Hoe jong de kinderen zijn, maakt niet uit of ze zwart of blank zijn, de meerderheid van de groep heeft wonden en scheuren op jonge leeftijd :(! Het heeft mij weer overladen met dankbaarheid naar de Heere toe dat ik zo’n voorspoedige jeugd gehad heb en zoveel liefde ervaar van mijn familie!

Al met al was het voor mij erg fijn om zo betrokken te zijn bij die kinderen. Jac-Louis zal in dit jaar nog meer betrokken zijn bij het faciliteren van de jeugdkampen wat betekent dat ik in de avonden daar ook meer tijd zal doorbrengen. Het is fijn om zo samen die kinderen te kunnen bedienen en begeleiden.

Afgelopen maandag ben ik met onze eerste vrouwenavond op de lodge begonnen. Ik heb alle vrouwen die bij de lodge werken uitgenodigd om bij elkaar te komen. Ik wil graag meer eenheid onderling bewerken (wat ook een verwachting is van de eigenaar en managers van de lodge en opleidings instituut) en dat kan door allereerst veel gebed en vrije tijd met elkaar door te brengen. Het hoofddoel is om elke vrouw bewust te maken van haar levensdoel en dat is om God te verheerlijken in alles, maar daarvoor moet je eerst op de rechte plek gebracht worden en dat is het ware geloof in de Heere. Helaas, zijn er nog zoveel vrouwen die de Zaligmaker nog niet kennen…

Maandag was geslaagde avond met een redelijke opkomst, we hebben samen de film Fireproof gekeken die zij nog nooit gezien hadden. Het was zo mooi om die vrouwen zo geconcentreerd te zien kijken en tussendoor te reageren van ontsteltenis! Na die film hebben we er over gepraat met elkaar en gedeeld welke lessen wij uit die film leren en wat wij in ons dagelijkse leven kunnen toepassen. Ik hoop zodra er weer een avond is dat er geen groepen op de lodge zijn, en dus alle vrouwen vrij zijn, om dan de volgende vrouwen avond te plannen. Langzaam maar zeker wil ik steeds meer richting Bijbelstudies gaan. Nu zijn er vrouwen die niet teveel contact met ons willen omdat zij weten dat wij hen over de Heere willen vertellen en zij niet naar de kerk willen (en zij denken dat wij hen gaan dwingen dit door vroegere ervaringen met blanke mensen) en zij ook niet een kind van de Heere willen worden. Hoe erg is dit!! Jullie begrijpen dat gebed dus allereerst zo belangrijk is. Deze vrouwen hebben jonge kinderen en pubers. Wat voor voorbeeld krijgen zij?

Jac-Louis probeert de jongen mannen op de lodge te begeleiden en doet dit o.a. door met hen sport activiteiten te doen zoals uiteraard voetbal, zwemmen en push-ups :). Erg leuk om te zien hoe enthousiast de jongeren daarover zijn! Een goede manier om de onderlinge verhoudingen te beïnvloeden en om tussendoor ook de waarheid met hen te delen.

Verder bidden we onophoudelijk voor regen. Het is zo droog! Veel delen van het land hebben al regen gehad, in het Noorden drijven mensen uit hun huisjes maar bij ons is er eigenlijk nog niks gevallen in vergelijking. Het dreigt al een paar dagen, onweer komt wel maar de lucht blijft nog dicht…

Doordat het zo warm is, en ons huisje zo klein is gebeurt het regelmatig dat wij ons matras buiten leggen, de klamboe aan onze waslijn vast maken en dan heerlijk onder de sterrenhemel slapen. In het begin van de nacht horen we de muggen maar frustraties dat zij niet bij ons kunnen komen verdwijnen zij ook weer en slapen wij heerlijk koel en mugvrij ;). Nog een voordeel van ons kleine huisje is dat wij in de avonden, wanneer het afgekoeld is, op het dak klimmen en wij onze maaltijd nuttigen en van het mooie uitzicht en de koelte kunnen genieten :).

Afgelopen weken zijn de roofdieren in het veld nogal actief en vangen zij teveel schapen ondanks dat we een schaapherder hebben en honden die de kudde ook begeleiden. Onze collega’s en wij proberen zoveel als mogelijk is in het veld te zijn wanneer het donker wordt om ook te kunnen jagen als we een roofdier zien. Gek genoeg houden de dieren zich erg slim verscholen want juist nu zij te actief zijn, zien wij ze niet. Het is voor mij zo lekker om na werktijd, een avond of nacht in een jachthuisje te zitten en samen met Jac-Louis van de natuur te genieten, de dieren te zien komen drinken bij de waterpoel en de spanning te voelen van mogelijk een roofdier zien :).

Het is wonderlijk om te denken hoe de Heere de natuur gemaakt heeft van een kleine meerkat en een trage schildpad tot een luipaard, allemaal in dezelfde omgeving.

Wij kijken alle twee uit naar ons weekendje Gobabis wat gepland staat voor einde februari. Dan gaan we de sponsorkinderen daar bezoeken en hen de uniformen geven voor het nieuwe schooljaar wat deze maand begonnen is. Ik kijk er naar uit om hen weer te zien!

Ik ben deze week bemoedigt door de Bijbeltekst in Mattheüs 6:26 en daar wil ik mee afsluiten. ‘Kijk naar de vogels in de lucht: zij zaaien niet en maaien niet, en verzamelen niet in schuren; uw hemelse Vader voedt ze evenwel; gaat u ze niet ver te boven?‘

Hij zal dan ook voor ons zorgen, in alles wat wij nodig hebben omdat we meer waard zijn dan de vogels in de lucht. Bid voor ons; voor wijsheid en inzicht om op de juiste manier (Zijn manier) ons werk te doen. Als ik denk aan al die zielen waar wij mee werken die nog niet gered zijn, dan is mijn gebed dat de Heere ons zal gebruiken op Zijn manier en op Zijn tijd!

Liefs van Jac-Louis en Gijsbertha